Microsoft Mesh julkaistaan lokakuussa – oletko valmiina virtuaalimaailmoihin?

Microsoft Mesh tulee julkiseen esikatseluun (Public Preview) lokakuussa. Olemme Sulavalla olleet mukana Meshin yksityisessä esikatselussa jo pitkään, ja olemmekin toteuttaneet lukuisia virtuaalimaailmoja tähän mennessä asiakkaillemme.

Avasimme blogissamme aiemmin mistä Microsoft Meshissä on kyse ja kuinka organisaationne voi valmistautua Meshin tuloon. Mikäli et ole vielä ehtinyt perehtyä tarkemmin aiheeseen, kannattaa lukea aluksi Miska Kytön kirjoittama artikkeli ja napata vinkit talteen, kuinka Meshin tuloon kannattaa valmistautua.

Kuten kerroimme edellisessä artikkelissamme, Mesh koostuu kolmesta eri osa-alueesta, jotka yhdessä muodostavat laajemman kokonaisuuden: avatarit, immersiiviset kokoukset ja virtuaalimaailmat. Meshin kokonaisuus on suunniteltu toimimaan PC:llä ja Meta Quest VR-laitteilla. Lisäksi Mesh on rakennettu Microsoft 365 -alustan päälle, joten se on myös yksityinen ja tietoturvallinen ratkaisu yrityskäyttöön.

Saimme korvanappiimme tiedon, että Mesh julkistetaan tulevien viikkojen aikana eli odottelua ei ole enää kauaa edessä! Kun Mesh tulee saataville, organisaationne tietohallinto voi klikata Microsoft Mesh -sovelluksen päälle Teamsista. Tätä hetkeä odotellessa voit luoda itsellesi avatarin käyttöön vaikkapa jo tänään! Mikäli kaipaatte tässä apua, me Sulavalla autamme mielellämme kaikessa Meshiin liittyvässä.

Mesh on ympäristö, jossa ihmiset ja keinoäly työskentelevät yhteistyössä suunnitellen, kehittäen, mallintaen ja optimoiden palveluita, tuotteita ja prosesseja reaaliaikaisin tiedoin. Teknologian ja keinoälyn uudet edistysaskeleet tuovat monipuolisia digitaalisia kykyjä, jotka tehostavat suunnittelu- ja valmistusprosesseja, lisäävät hybridityön mielekkyyttä ja automatisoivat tehtäviä vähentäen samalla ihmisten kognitiivista rasitusta.

Aki Antman, Sulavan toimitusjohtaja

Webinaari: Räätälöidyt virtuaalimaailmat yrityskäyttöön Microsoft Meshin avulla

Katso tallenne webinaaristamme, jossa käsittelemme Microsoft Meshiä laajemmin ja näytämme samalla demoja!

 

Katso tallenne

Miksi 3D-kokoukset perinteisen Teams-kokouksen sijaan?

Meshin tulo on herättänyt paljon keskustelua, ja monet pohtivat miksi 3D-kokoukset ovat parempia kuin perinteinen Teams-kokous. Virtuaalimaailmat ja 3D-kokoukset luovat vahvempaa yhdessäolon tunnetta, kuin perinteiset Teams-kokoukset, sillä niissä olemme läsnä toisillemme myös silloin, kun emme ole itse äänessä. Vertailuna voisi sanoa, että kuinka paljon eroa on siinä, kun katsomme kuvaa huoneesta, kuin että olemme itse huoneessa muiden kanssa. Virtuaalimaailmoissa voi liikkua ja käydä useita keskusteluja samanaikaisesti. Lisäksi tilaääni muuttaa kokouskokemusta moniulotteisemmaksi, kun äänimaailma on myös kolmiulotteinen. Etäisyydellä ja suunnalla on merkitystä virtuaalimaailmoissa.

Kaikissa organisaatioissa on paljon tiimejä, jotka eivät tapaa kasvotusten arjessa, mutta Meshiä käyttäessä he voivat olla yhdessä virtuaalisesti ja saada saman yhdessäolon kokemuksen, kuin kasvotusten kohdatessa. Mesh mahdollistaa etänä oleville tiimeille elävämmät keskustelut ja tunteen fyysisesti samassa tilassa olemisesta! Moniulotteinen ympäristö tuo myös valtavasti lisämahdollisuuksia esimerkiksi perehdytykseen ja uuden oppimiseen.

Immersiiviset kokoukset Teamsissa

Teamsin immersiiviset kokoukset tulevat varmasti olemaan tutuin tapa käyttää Meshiä. Siirtymällä kolmiulotteiseen kokouskokemukseen saadaan aiemmin mainitut yhdessäolon ja läsnäolon tunne välittymään muiden kanssa vahvemmin. Vaikka virtuaalimaailmoissa on käytössä avatarit, se ei vähennä työkaverin läsnäolon kokemusta. Näillä ei pyritä korvaamaan fyysisiä kokouksia, eivätkä nämä ole fyysisen tapaamisen veroisia. Hybridimaailmassa tapaamme toisiamme paljon virtuaalisesti ja immersiiviset Teams -kokoukset antavat mahdollisuuden keskustella ja innovoida yhdessä uudella tavalla.

Kokous on erittäin helppo muuttaa 2D:stä immersiiviseen 3D-kokemukseen: valitsee Teamsin kokouksessa vain uuden näkymän. Tämä ei tarkoita, että kaikkien kokouksessa olevien on siirryttävä immersiiviseen tilaan. He, jotka liittyvät kokoukseen perinteisen 2D-kokemuksen kautta, näkevät, kuulevat ja voivat keskustella heidän kanssaan, jotka ovat immersiivisessä tilassa. Ruudunjako on näkyvissä molemmissa kokouskokemuksissa.

Aluksi immersiiviset kokoukset tulevat saataville Teams Classic-sovelluksessa eli ”vanhassa Teamsissa”, mutta eiköhän aika piakkoin tulla näkemään nämä myös uudessa Teamsissa.

Mitä immersiiviset Teams-kokoukset tarjoavat avatarien eli meidän ”digikaksosten” lisäksi?

Immersiiviseen Teams -kokoukseen siirtyessä voi valita olemassa olevista tiloista tilanteeseen sopivimman. Microsoftin julkaisemissa kuvissa näytti vaihtoehtoina olevan lakehouse sekä kaksi erikokoista keidasta. Voit valita sopivimman tilan sen mukaan, kuinka monta osallistujaa kokouksessa on ja minkä tyylinen kokous on kyseessä.

Tilan sisällä voi valita perinteisesti istumapaikan tai liikkua paikasta toiseen, riippuen siitä mihin keskusteluun haluaa osallistua. Tämä on mahdollista, koska käytössä on tilaääni ja äänialueet, jolloin yhden keskustelun sijaan on mahdollista käydä useita keskusteluja samanaikaisesti.

Sisällön jakaminen ja esittäminen immersiivisissä kokouksissa

Immersiivisissä kokouksissa käytössämme on Mesh editori, jonka kautta voimme räätälöidä sisältöjen näkymistä kokouksissa. Voimme lisätä kuvia, videoita tai ruudunjaon. Näitä elementtejä voidaan säätää tilan sisällä esimerkiksi muuttamalla kokoa, esityksen suuntaa tai vaikkapa laittamalla video pyörimään toistuvasti. Räätälöidyn tilan voi myös tallentaa uudeksi pohjaksi, jolloin se on helposti käytettävissä kaikilla! Lisäksi kaikissa kokouksissa on käytössä Teamsista tuttuja reaktioita, kuten sydämet, peukuttaminen, taputus jne.

All work, no play?

Ei sentään, vaan Teamsin immersiivissä tiloissa on tarjolla myös ajanvietettä erilaisten interaktiivisten pelien ja aktiviteettien muodossa. Vaihtoehtoina on muun muassa vaahtokarkkien paahtamista, papupussien heittelyä, icebreaker-kysymyksiä jne. Näitä voi hyödyntää erilaisissa tiimitapaamisissa.

Räätälöidyt maailmat

Entäpä sitten, kun halutaan saavuttaa jotain enemmän ja kytkeä ympäristö osaksi prosessia tai toimintoa? Tai halutaan omannäköinen tila, jossa heijastuu yrityksen brändi, fiilis ja arvot? Tähän tarkoitukseen tulee Mesh Toolkit, jolla kehittäjät voivat luoda täysin räätälöityjä 3D-kokemuksia Unityä käyttäen.

Räätälöidyt tilat mahdollistavat monipuolisen kanssakäymisen ja niitä kannattaa hyödyntää esimerkiksi perehdytyksessä, tuote-esittelyissä, työpajoissa, tapahtumissa, koulutuksissa yms. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat! Reaaliaikaiset datalähteet mahdollistavat tietojen tuomisen yrityksen tietolähteestä tai julkisesta tietolähteestä, jolloin tilaa voidaan käyttää vaikkapa hallintakeskuksena tai tilannehuoneena tuomalla näkyville useita reaaliaikaisia dashboardeja.

Tapahtumiin liittyminen suoraan Outlookin tai Teamsin kalenterista

Kun organisaatiossanne on Mesh käytössä, tapahtumien organisoijat voivat luoda Meshissä tapahtumia käyttäen valmiita malleja tai organisaatiolle räätälöityjä pohjia. Käytännössä kokouksen luominen menee samalla tavalla, mihin olemme tottuneet jo Teamsissa sekä Outlookissa aiemmin. Meshin kautta luotuihin tapahtumiin voidaan liittyä suoraan perinteisesti Outlookin tai Teamsin kalentereista.

Apua Meshin kanssa?

Me Sulavalla tuemme ja autamme mielellämme kaikessa Meshiin liittyvässä, niin eri käyttötarkoituksien ideoinnissa, virtuaalimaailmojen suunnittelussa ja rakentamisessa, käyttöönotossa, integraatioissa ja käyttäjien koulutuksessa. Kuten jo totesimme, Meshin mahdollisuudet ovat rajattomat!

 Lähde: Kuvat ja GIF-tiedostot ovat Microsoftin julkistusartikkelista.